RTL Late Talk.

Als individueel project kreeg ik de opdacht om onderzoek te doen en een oplossing
te bedenken om een tweede scherm applicatie een meerwaarde te laten geven aan
de beleving van een actueel TV programma.

RTL Late Talk

Opdracht

Gedurende dit individuele project kreeg ik de opdacht om onderzoek te doen en een oplossing te bedenken om een tweede scherm applicatie een meerwaarde te laten geven aan de beleving van een actueel TV programma.
Vervolgens moest er een onderzoeksdocument, ontwerpdocument en een clickable prototype opgeleverd worden waarop verschillende iteraties plaats moesten vinden. Om het uiteindelijke ontwerp te presenteren moest er een video demo/promo gemaakt worden.

RTL Late Talk

Voor het ontwerpen van een tweede scherm applicatie heb ik gekozen voor het televisieprogramma ‘RTL Late Night’. Deze talk show ontvangt iedere avond actuele gasten uit de wereld van entertainment, sport, politiek etc.
Hierbij dient de ‘RTL Late Talk’ applicatie als tweede scherm waarop gebruikers voorafgaande, tijdens en na de uitzending fragmenten kunnen bekijken, reageren op polls en social media en een vraag live in de uitzending kunnen stellen.

Werking

Na het downloaden van de applicatie kan er met behulp van Facebook of het e-mail adres ingelogd worden.
Vervolgens zijn er drie verschillende tabs te zien (informatie, stel een vraag, poll). Onder ‘informatie’ kan de gebruiker fragmenten en uitzendingen terug bekijken, zich inlezen over de verschillende gasten etc.
Hierin kan een gebruiker stemmen op actuele polls die worden besproken in het programma, en een vraag insturen die hij/zij vervolgens zelf met een live camera verbinding op het tablet kan stellen aan de gasten.

Plaats in het Programma

In programma’s als RTL Late Night wordt gebruik gemaakt van een vast draaiboek en terugkomende onderdelen. Hierbij wordt er voor ieder onderdeel een aantal minuten gepland. In het programma zal daarom dus ook een aantal minuten vrij moeten worden gemaakt, waarin het ‘stel een vraag’ onderdeel en het ‘poll’ onderdeel terug zouden moeten komen.

Gebruikers

De doelgroep die de RTL Late Night show heeft, zijn de boodschappers tussen de 20 tot 49 jaar.
Hierbij had de show in 2013 een marktaandeel van 15,3 procent. In vergelijking met Pauw en Witteman(15,4%) en Hart van Nederland(12,6%) vrij hoog.

Tasks

  • Content Management
  • Interaction Design
  • UX Design
  • Visual Design
  • Project Management