MovingBuy.

Voor het vak ‘Bedrijfsstrategie’ heb ik samen met een mede-student, het MovingBuy platform ontworpen.
We kregen de opdracht om met behulp van de ‘Lean Startup’ methode een fictief bedrijf op te richten in een niche markt. Vervolgens was het de bedoeling om met behulp van een Minimal Viable Product een pitch te geven aan potentiële investeerders.

MovingBuy

Opdracht

Voor het vak ‘Bedrijfsstrategie’ heb ik samen met een mede-student, het MovingBuy platform ontworpen.
We kregen de opdracht om met behulp van de ‘Lean Startup’ methode een fictief bedrijf op te richten in een niche markt. Vervolgens was het de bedoeling om met behulp van een Minimal Viable Product een pitch te geven aan potentiële investeerders.

MovingBuy

Samen met een medestudent heb ik MovingBuy bedacht. We zagen een toenemende trend waarin het aantal online consumentenbestedingen in het jaar 2013 steeg met 8,5% naar een omzet van 10,6 miljard euro. Hierbij werd veel gebruik gemaakt van tweedehands veilingwebsites als Marktplaats en Ebay en executieveilingen. Na de aankoop ervaren veel consumenten echter problemen met het plannen van het ophalen, versturen of bezorgen van de aankopen.
MovingBuy biedt hiervoor de oplossing en is hét platform voor consumenten en chauffeurs om in contact te komen met elkaar voor het ophalen en bezorgen, van online aankopen.
Chauffeurs kunnen zich bij MovingBuy aanmelden als partner, waarbij MovingBuy als tussenpersoon functioneert tussen de aanvragen van de klanten en de chauffeurs.

Werking

Het online platform is bestemd voor zowel vervoerders, als gebruikers van de dienst. Vervoerders kunnen zich gemakkelijk aanmelden door hun gegevens en voorkeuren in te vullen. Gebruikers van de dienst volgen een aantal eenvoudige stappen waarin alle informatie over het te vervoeren object wordt ingevuld, voorkeuren voor plaats en tijdstip worden vastgesteld en de betaling wordt geregeld. Vervolgens wordt een vervoerder uitgekozen die het beste bij deze klus past.

Vervoerders

Vervoerders bij MovingBuy bestaan uit particulieren die over de juiste vervoersmiddelen beschikken en professionele vervoerders die op zoek zijn naar meer werk. De vervoerder kan zich op het platform gemakkelijk aanmelden en aangeven tot welke categorie hij/zij behoort. Wanneer de vervoerder matcht met een gebruiker, ontvangt deze een aanvraag met informatie over de klus. Wanneer de vervoerder de klus accepteert, wordt hij/zij in contact gebracht met de gebruiker.

Gebruikers

De gebruikers van MovingBuy bestaan vooral uit ‘marktplaatsshoppers en veilingjagers tussen de 20 en 49 jaar oud. Van deze doelgroep bezoekt ongeveer 60% Marktplaats of andere veilingwebsites, minstens één keer per maand.
Deze mensen hebben over het algemeen een vrij druk leven (werk, school, gezin) en daarom weinig tijd om het ophalen van hun aankopen te regelen. Via het MovingBuy platform maken de gebruikers gemakkelijk een account aan en worden ze begeleid door een simpel stappenplan waarin ze de voorkeuren aangeven voor het vervoer. Vervolgens wordt de aanvraag in behandeling genomen en ontvangt de gebruiker zo snel mogelijk een antwoord.