De Nieuwe Lefhebber.

Gedurende project 6, kregen wij de opdracht om voor YoungWorks en First Choice Cola, een oplossing
te verzinnen en uit te werken, om de huidige fanbase van First Choice Cola te versterken.

De Nieuwe Lefhebber (First Choice Cola)

Opdracht

Gedurende project 6, kregen wij de opdracht om voor YoungWorks en First Choice Cola,
een aantal maanden van het derde schooljaar met een projectteam (Front-end Developer, UX/IA Designer, Visual Designer, Content Manager) een oplossing te verzinnen en uit te werken,
om de huidige fanbase van First Choice Cola te versterken. Op zo’n manier dat de fans, ambassadeurs worden in hun eigen omgeving. Ons concept maakte het voor de fans mogelijk om zich aan te melden om ‘De Nieuwe Lefhebber’ te worden, te stemmen voor opdrachten en de video’s te bekijken waarin de opdrachten uitgevoerd worden en de wensen uit komen.

De Nieuwe Lefhebber

Het concept ‘De nieuwe lefhebber’ bestond uit een responsive website, waar potentiële deelnemers zich konden aanmelden om ‘De Nieuwe Lefhebber’ te worden. Deze jongeren doen dit natuurlijk niet zomaar. Het idee erachter was dat ‘De Nieuwe Lefhebber’ zijn/haar wens in vervulling kan laten gaan. De Nieuwe Lefhebber zou alleen geen lefhebber zijn als hij/zij zich hiervoor eerst niet hoeft te bewijzen. Deze nieuwe lefhebber voerde daarom iedere week 1 opdracht uit. Deze opdracht is uitgekozen door de andere lefhebbers die zich niet hebben aangemeld, of niet zijn uitgekozen. Zij bepaalden dus wat de nieuwe lefhebber zou gaan doen om zich te bewijzen. Deze opdrachten hadden als doel om; uitdagend, spannend, eng, of juist heel grappig/ludiek te zijn. De laatste opdracht bestond uit een wens die als beloning dient voor de nieuwe lefhebber.

Werking

De ‘De Nieuwe Lefhebber’ was een mobiele website waar de First Choice Fanbase zich aan kon aanmelden om De Nieuwe Lefhebber te worden, kon stemmen voor een opdracht en de video’s kon bekijken waar de opdrachten en wensen in te zien waren. Daarnaast was de website hèt platvorm waar alle informatie omtrent De Nieuwe Lefhebber gevonden kon worden.

Content Management/ Project Management

Gedurende dit project was ik de Content Manager en Project Manager in het projectteam. Hierbij was ik eindverantwoordelijk voor het resultaat richting de klant (YoungWorks). Tijdens het project werkten we via de SCRUM methode, waardoor we iedere week een deel van het product konden opleveren. Als content manager hield ik mij in de eerste fase veel bezig met het onderzoek naar de doelgroep, klant en de kanalen zodat wij met een zo goed mogelijk concept konden komen. Vervolgens was het zaak om samen met de Interaction Designer de structuur en de inhoud te bepalen van de website voor de eerste prototypes. Daarna is er een planning gemaakt voor de campagnes voor De Nieuwe Lefhebber, is de content volledig uitgewerkt en geplaatst, hebben er usability testen plaatsgevonden en zijn er aan de hand daarvan, iteraties toegepast aan het product. Tot slot is het product gepresenteerd aan de klant, een validatierapport en how-to manual opgeleverd en is er een promo/demo video gemaakt.

Doelgroep

Als doelgroep voor dit project was gekozen voor jongeren tussen de 12 en 16 jaar oud. Bij het bepalen van de doelgroep voor dit project is goed gekeken naar het merk ‘First Choice Cola’ en hetgeen waar zij voor staan. First Choice Cola is een cola merk met als slogan; “if you can’t taste the difference, why pay the difference!” waarin wordt verwezen naar de overeenkomsten met de smaak en de hoge prijzen van de ‘A-merken’. Het is een eigenwijs, merk die Coca Cola probeert te imiteren (waar in het verleden ook problemen zijn ontstaan).
Mede door dit imago van het merk, heeft Young Works goed kunnen onderbouwen en overtuigen, waarom zij voor de jongere doelgroep (12 – 16) voor de #lefhebber campagne heeft gekozen. De jonge en vaak eigenwijze en puberale doelgroep past bij het merk, wilt zich onderscheiden en neemt zichzelf niet altijd even serieus. Dit is dan ook terug te zien aan de ‘goodies’ en de acties die met het product te maken hebben.

Ambassadeurschap

Op de website, kwamen video’s te staan van De Nieuwe Lefhebber die iedere week een opdracht uitvoert. Wanneer deze video’s leuk/grappig/spannend genoeg zijn, zullen deze worden gedeeld met behulp van social media, mond tot mond reclame etc.Daarnaast is het voor de potentiele deelnemers van De Nieuwe Lefhebber mogelijk om hun deelname te delen met vrienden en familie op social media, zodat dezen vervolgens op hem/haar kunnen stemmen als De Nieuwe Lefhebber. Op deze manier worden de fans ambassadeurs in eigen omgeving en daarbuiten.

Tasks

  • Content Management
  • Interaction Design
  • Project Management
  • Usability Testing